Als trainer/coach krijg ik vaak de vraag: Hoe moet ik een goed sollicitatiegesprek voeren? Wat zijn de belangrijkste elementen? Door de jaren heen is het persoonlijke aspect veel belangrijker geworden. Het is belangrijk om jezelf te presenteren. Maar hoe doe je dat? Hieronder heb ik een aantal tips voor je. Buiten dat jij je voorbereidt over de inhoud van je cv en jouw positieve/ontwikkeleigenschappen, kan je je ook voorbereiden op een optimale presentatie.

TIP 1 : Non verbale communicatie en intonatie in een sollicitatiegesprek

De eerste indruk is een belangrijk moment. In de eerste paar minuten wordt er al een beeld gevormd en een oordeel gemaakt. Laat zien dat je zelfverzekerd bent en kijk de interviewer aan. Een glimlach is een belangrijk onderdeel van de eerste indruk! Door de zenuwen kan dit nog wel eens vergeten worden.
Intonatie: oftewel, maak gebruik van je stem. Door verschillende toonhoogtes te gebruiken weet je ook de aandacht van de interviewer erbij te houden. Buiten de aandacht weet laat je door verschillende hoogtes ook enthousiasme zien.

TIP 2: Houding en presentatie

Doordat de focus op jou ligt is het verstandig om op je eigen houding en presentatie te letten.
– Een actieve, maar ontspannen houding. Niet op het puntje van je stoel, maar ook niet onderuitgezakt.
– Armen ontspannen op de tafel, open op tafel. Gebaren maken geeft een actieve indruk, gebruik het niet teveel want dat leidt af van de inhoud. En belangrijk, kijk alle gesprekspartners aan tijdens het gesprek.

TIP 3: Ambities

Tijdens sollicitatiegesprekken wordt er steeds meer afgeweken van een standaard interview. Interviewers willen weten waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en wat je ambities zijn. Dit hoort ook bij een optimale presentatie. Ze willen namelijk een commitment voor langere tijd aan gaan.
Probeer voor jezelf eens antwoord te geven op onderstaande vragen:

Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Bijv afstudeeropdracht; waarom die opdracht?
Wat is iets waar je goed in bent? Hoe komt dat? Hoe ga je dat bereiken in ons bedrijf?
Waar wil jij over 5 jaar heen; Hoe wil je dat bereiken?
Waar komt je ambitie vandaan?
Wat kunnen wij van jou verwachten als je bij ons komt werken?

TIP 4: Oprechte interesse tonen

Wat is oprechte interesse? Hoe toon je dit?
Het is van belang dat je ervoor zorgt dat je het gesprek niet laat verlopen als een vraag-en-antwoord gesprek. Ga in op een vraag maar, stel ook eens een vraag terug en luister naar de interviewer waardoor je ook interesse toont.

TIP 5: Hoe reageer je op lastige situaties?

Je ziet dat de interviewer non verbaal twijfelt aan het gesprek. Je kan jezelf nog oppakken door de vraag te stellen: “Ik zie dat je twijfelt. Waar ligt dat aan?”
Door deze vraag te stellen kan jij je de twijfel nog wegnemen. Buiten dat het een sterke vraag is laat jij ook zien dat jij sterk bent en in jezelf gelooft. Je pakt de kans om goed te presenteren.

Door naast de inhoud, ook deze tips mee te nemen laat je een goede presentatie zien! Succes met het voeren van gesprekken!
Mariska

Mariska de Haan
JobCoach InWork