Welkom bij InWork Stories! Even kort voorstellen: ik ben Sibylle, IT recruiter bij InWork, woonachtig in Amsterdam en ben gek op eten, muziek, reizen en zo nu en dan schrijf ik een blog om mijn 24/7 draaiende brein tot rust te brengen. De wereld van technologie is ook altijd draaiende. Snel, nieuw, veel, ondenkbaar en zelfs onmisbaar tegenwoordig. Zonder de mens, zou geen van dit mogelijk zijn. Daarom werd ik nieuwsgierig. Wie zitten er achter al deze ontwikkelingen? Wie zijn deze mensen die computers uit elkaar halen en een nog betere en snellere versie opbouwen? Om deze mensen beter te leren kennen, ga ik op zoek naar hun achtergronden, motivaties, passies, wat hen bezig houdt naast de IT en meer. In InWork Stories, laten we maandelijks één van onze InWorkers hun verhaal doen. Zo leren we de IT wereld en mensen steeds beter kennen.

Iemand die tegelijkertijd met mij is gestart bij InWork, is Tom Jansen, de senior Service Delivery Manager (SDM) bij InWork. Een rol waarin je veel verschillende taken hebt met veel verantwoordelijkheden. Hoe kom je in zo een functie en wat heeft dit met ICT te maken? In de maanden dat ik hier werk, kom ik Tom regelmatig tegen en valt het me op hoeveel kennis hij over veel dingen heeft. Die wilde ik natuurlijk op papier zien te krijgen en zo gingen we in gesprek! Let’s have a talk!

Paspoort

Naam: Tom Jansen

Leeftijd: 34 jaar

Woont in: Amsterdam

Heeft gestudeerd: MBO ICT, HBO Informatica (niet afgerond), MCSE, CCNP & ITIL gecertificeerd

Wilde vroeger worden: IT’er

Is nu: Senior Service Delivery Manager

Droomt van: …

Voor we de IT induiken, kan je jezelf voorstellen aan ons?
“Ik kom uit Arnhem, maar ben net verhuisd met mijn vriendin naar Amsterdam. Zij kreeg een nieuwe baan in deze regio, dus ik ging mee met haar. Ik sportte altijd veel, wel 5 à 6 keer in de week. Maar je kent het; door andere prioriteiten zoals het verkennen van de stad, etentjes met vrienden ed., is het sporten er toch wat bij ingeschoten. Verder houd ik van koken en goede wijn.”

Een druk bestaan hè in de stad. Vooruit daar gaan we, hoe ben je in de IT beland?
“Mijn studies waren echt een ramp. Ik heb allerlei dingen gedaan, waaronder informatica. Daar ben ik mee gestopt omdat ik het niet leuk vond. Als kind had ik zwaar ADHD en ADD, dus een drukke jongen. Informatica is veel stof in wiskunde, economie, programmeren… dat maakte het niet makkelijker.”

Waarom dacht je dat te gaan doen dan?
“Ik had mijn MBO in ICT afgerond en veel vrienden van mij gingen daarna doorstuderen. Ik wilde dat daarom ook wel proberen, maar eigenlijk had ik er geen zin in. Ik ben ook geen stereotype technische nerd, wat m’n vrienden wel waren. Ik ontdekte door mijn ADD dat ik creatief ben en veel zie, toen besloot ik dat ik daar iets mee wilde doen en dat leidinggeven misschien wel iets voor mij kon zijn. Dé ideale situatie: leidinggeven aan een technisch team, omdat ik de techniek wel snap, maar ik het zelf niet wil beheren.”

Dus toen ben je gestopt met informatica en wat ging je vervolgens doen?
“Via Randstad had ik gesolliciteerd om bij Ziggo te gaan werken. Voorafgaand volgde ik een “high potential” traject omdat ik geen afgeronde HBO studie had.  In dit traject kon ik laten zien dat ik wel het vereiste werk- en denk niveau had. Ik rondde het traject succesvol af en zo ben ik gestart als Supervisor IT, zoals dat heette. Ik was toen 22, best jong, en had toen al mijn eerste leidinggevende functie!”

“Door jezelf te blijven scholen met certificeringen kun je het ook ver schoppen. Het belang van certificeringen is en blijft belangrijk.”

 

Dat is wel snel!
“Ja, dat is zeker snel. Ik begon met het aansturen van de helpdesk. Later kreeg kreeg ik verschillende rollen, waaronder ook een leidinggevende functie aan een NOC.”

Een wat?
“Een Netwerk Operatie Centrum. Dit is een plek waar skilled helpdeskmedewerkers werken die wat extra vaardigheden en certificaten hebben, bijvoorbeeld CCNA en CCNP.

Daarna ben ik bij Eurofiber gaan werken, een landelijke ingezette glasvezel leverancier. Dat vind ik een hele mooie business! Daar heb ik een paar jaar gewerkt en leidinggegeven aan een team van netwerkspecialisten. Daarna heb ik bij Proximus hetzelfde werk gedaan. Zo ben ik qua werk altijd een beetje in dezelfde hoek gebleven.”

IT en teams aansturen! Heb je toch via een omweg mooie functies mogen bekleden.
“Ja! Maar niet geheel op toeval. Door jezelf te blijven scholen met certificeringen kun je het ook ver schoppen. Het belang van certificeringen is en blijft belangrijk. Ook ik ging in de avonduren nog studeren voor certificaten, ook al voerde ik geen technische werkzaamheden uit.”

Waarom deed je het dan ernaast?
“Als je een technisch team aanstuurt is het wel belangrijk om een beetje te begrijpen wat er speelt en wat ze doen. En ik dacht dan heb ik nog een plan B als het leiding geven me in eerste instantie niet zou lukken. Maar uiteindelijk ging het zo goed, dat ik mijn “back-up plan” niet meer nodig had. Toen heb ik me volledig op het managen gefocust en mijn certificaten laten verlopen. Ik ging me verdiepen in ITIL, een management methode. Ik vond dit zo interessant  dat ik door ben gegaan tot het ITIL Expert niveau.”

Cool! Wat vind je leuk aan het leiding geven en ITIL?
“Ja goeie vraag, ze zeggen altijd: “leiding geven gaat over jezelf”. Hoe jij je opstelt tegenover een team, is heel cruciaal. Als je moeilijke gesprekken moet voeren, moet je weten hoe je dat kan doen. Toen ik net leiding gaf vond ik dat best wel zwaar. Door trainingen, zoals time management, coaching en leiderschap-cursussen, groei je daar ook in. In ITIL vind ik het leuk om kennis over te brengen, omdat je toch wel ziet dat veel mensen hier moeite mee hebben.”

Oké, en hoe komt het dat jij ze daarin zo goed kan helpen?
“Door het stukje werkervaring dat ik hierin heb opgedaan. Kijk, ITIL is niet een norm, je hoeft er niet 100% aan te voldoen. Het leuke van ITIL is dat je er voor jezelf een paar dingen uithaalt waar je wat aan hebt. Een ITIL certificaat staat ook heel goed aangeschreven. Ook ter compensatie van bijvoorbeeld een niet afgeronde opleiding. Het is goed om ervoor te zorgen dat je kan aantonen dat je een bepaald denkniveau hebt.”

Hoe ben je uiteindelijk bij InWork terecht gekomen?
“Ja, dat is een goede vraag.. Ik verhuisde met mijn vriendin naar Amsterdam en had er wel vertrouwen in dat het hier ging lukken. Ik weet nog dat ik op een zondag een beetje aan het rond zoeken was op LinkedIn. Ik wilde een keer iets heel anders dan op de IT-afdeling werken. Toen zag ik dit profiel voor Service Delivery Manager, dat ging over leidinggeven, coaching, een stukje sales en HR en had raakvlakken met IT door de klanten. Een zeer brede functie en dat sprak mij erg aan. Een paar belletjes en gesprekken later was ik aangenomen!”

Kan je ons iets meer vertellen over wat een functie als SDM’er precies inhoudt?
“De rol van SDM is bij elk bedrijf anders, maar kortgezegd ben je als senior verantwoordelijk voor een aantal grote klanten, van de financiële zaken tot relatiemanagement.”

En wat is je relatie tot de kandidaat?
“Dat ligt meer bij de junior SDM’ers. Ik zit wel eens bij een intake, maar echt het dagelijks contact heb ik niet.”

“Grote technische projecten, dat vind ik gaaf. Misschien ben ik dan toch een beetje een nerd, haha!”

 

Dat is dan wel heel anders dan je hiervoor deed.
“Ja, het is heel anders en niet te vergelijken. Eerst stuurde ik een team aan waar je altijd tussen zit. Nu is het meer van een afstand. Het heeft niks meer met ICT te maken. Dat is soms wel jammer, maar aan de andere kant brengt het me ook weer nieuwe dingen.”

Is dit waar je ook in wilt blijven werken voor de toekomst?
“Dat weet ik niet, het is leuk om nu bezig te zijn met sales, HR, en accountmanagement, maar soms mis ik de ICT kant wel.”

Het blijft dus altijd wel een beetje je passie, de IT kant. Wat mis je daaraan?
“Ja, daar ligt ook de toekomst. Soms zeg ik dat ik het mis, maar toen ik er middenin zat vond ik het soms echt zwaar klote, haha. Wat ik mis is vooral het werken met een team en samen iets op te leveren in een groot project. Ook dat je met de nieuwste technologie mag werken bij bijv. een ziekenhuis. Zorgen dat er overal goede draadloze verbindingen zijn, dat artsen alles met een tablet kunnen doen, patiënten op een laptop kunnen werken. Grote technische projecten dus, dat vind ik gaaf. Misschien ben ik dan toch een beetje een nerd, haha!”

.

Bekijk onze IT vacatures:

Bekijk de mogelijkheden