ARBEIDSMARKT

De eerste werkdag van Raisa, Support Specialist

Door 20/05/2016 Geen reacties

Een eerste werkdag is altijd spannend, even wennen en je bent veel bezig met kennismaken met nieuwe collega’s en systemen. Raisa heeft net haar eerste werkdag achter de rug, zij is gestart als Support Specialist bij een van onze partners. Hoe was haar eerste werkdag? Zij vertelt hierover in deze blog.

09.00 uur          Ontvangst

Zoals afgesproken word ik door de receptie netjes aangemeld bij binnenkomst en opgehaald door een collega van de Servicedesk. Het lijkt erop dat ik nog niet volledig in het systeem ben opgevoerd als medewerker dus ik krijg een tijdelijke pas en word begeleid naar de afdeling. De aanwezige collega’s van de Servicedesk hebben allemaal al een bekend gezicht van de kennismaking tijdens mijn tweede gesprek. Er hangt een prettige, ontspannen sfeer ondanks dat er al werd aangegeven dat het een typische maandagochtend is, ook vlak na de vakantie, met meerdere verstoringen.

10.00 uur          Koffiebreak / eerste taken

Na, voor zover mogelijk, het instellen, configureren en personaliseren van mijn account haal ik met twee collega’s een kopje koffie en genieten we even van het mooie weer op het dakterras. Aangezien ik nog niet voldoende geautoriseerd ben om beginnende taken en handelingen uit te voeren kijk ik tot aan de lunch met mijn mentor van de dag mee. Het wordt voor mij langzaamaan duidelijk met welke basisapplicaties de Servicedesk zoal werkt, op welk tempo en vooral met welke benadering naar eindgebruikers toe. Bij een van de meldingen die mijn mentor in behandeling neemt lopen we voor het gemak even langs om het probleem helder te krijgen. Het is leuk om te zien dat dit situatie afhankelijk heel flexibel verloopt.

12.30 uur          Lunch

Zowel het begin van de lunch, 13.20 in plaats van 13.00 als de duur van de lunch, ongeveer 50 minuten in plaats van 30 minuten, loopt nogal uit. Ook dit is voor mij weer teken van flexibiliteit binnen het team en het rooster. Het gebouw in Amstelveen staat op nog geen vijf minuten loopafstand van het Stadshart winkelcentrum dus daar lopen wij met z’n drieën, mijn mentor, de teamcoördinator en ik, rustig naartoe om bij de supermarkt iets te eten te halen. Op de terugweg lopen wij via een parkje weer naar het gebouw toe. Mijn collega’s vertellen dat zij dagelijks op deze manier de lunchpauze zo een beetje invullen, een fijne manier om de dag op te breken vond ik!

15.00 uur          De sfeer en taken

Mijn eerste indruk van de sfeer is na het grootste gedeelte van de dag niet veranderd; gemoedelijk en ontspannen, ondanks dat het hele team wel continu druk is met uiteenlopende werkzaamheden. Vandaag zitten wij met 7 collega’s op de afdeling, het is dus een redelijk klein team en dat merk je ook wel in bijvoorbeeld de communicatie. Er wordt vooral mondeling gecommuniceerd over openstaande en nieuwe meldingen en incidenten maar tussendoor ook over niet-werkgerelateerde onderwerpen. Door de dag heen komen er ook collega’s langs op de afdeling met IT vragen of problemen die wij tussen de werkzaamheden door te woord staan. Zo heb ik een nieuwe medewerker geholpen zijn nieuwe token te configureren en een externe medewerker geholpen om bestanden op haar USB stick te kunnen benaderen. Dit heb ik wel onder begeleiding van mijn mentor gedaan en dus nog geen taken alleen uitgevoerd.

17.30 einde     Hoe heb je de dag ervaren?
Deze eerste werkdag is mij goed bevallen. Door de verschillende indrukken die ik heb gekregen heb ik al een aardig beeld van wat mij te wachten staat. Ik sluit de dag ook met een fijn gevoel af, mede door een aantal leuke reacties op mijn ‘even voorstellen’ mailtje naar de IT organisatie!

Blog-afbeelding