Altijd al willen weten wat een IT servicedesk medewerker doet, wat de functieomschrijving is, wat ze verdienen, welke opleidingen er nodig zijn en hoe een dag van een servicedesk medewerker er uit ziet?
De IT wereld blijft maar groeien en hierdoor groeit ook de vraag naar support en een plek waar mensen heen kunnen met hun vragen. Daarom is deze functie ook zo belangrijk!

Functieomschrijving

Als Servicedesk medewerker help je mensen telefonisch problemen op te lossen die zich op dat moment voordoen. Denk hierbij aan storingen in software of het oplossen van hardware problemen. Als servicedesk medewerker help je de hele dag klanten en collega’s uit de brand.

Helpdesk, callcenter en Servicedesk Medewerker

Iedereen heeft ze wel een aan de lijn gehad als er problemen zijn die telefonisch opgelost moeten worden. Je krijgt een man of vrouw aan de lijn waarvan je hoopt dat ze het probleem op kunnen lossen en snel begrijpen waar het probleem zich bevindt. Hier maakt een servicedesk medewerker het verschil.

Een helpdesk of callcenter medewerker ontvangt je aan de telefoon, maar zal je al snel moeten doorverbinden naar iemand anders die het probleem kan oplossen. Een servicedesk medewerker steekt er bovenuit: de servicedesk medewerker weet het probleem zelf op te lossen en hoeft niet snel door te verbinden of hulp van anderen in te schakelen.

Opleiding

Om servicedesk medewerker te worden binnen de IT, is het handig een vooropleiding te hebben binnen de IT, zoals bijvoorbeeld MBO ICT Beheer. Echter is een vooropleiding niet altijd nodig. Wel is enige voorkennis in techniek en diverse systemen handig zodat je het werk sneller eigen maakt. Ook zijn er bepaalde karaktereigenschappen nodig zoals:

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Empathisch vermogen;
  • Besluitvaardig;
  • Klantgericht;
  • Adviesvaardigheden;
  • Analytisch vermogen.

Er is een mogelijkheid een traineeship te volgen bij InWork, zo wordt je klaargestoomd voor je baan als servicedesk medewerker.

Salaris

Het loon van een servicedesk medewerker loopt erg uiteen en hangt ook af van de vaardigheden. Meestal begint het loon rond de  €1.800 en dit kan oplopen tot €2.700. Het is een functie waar je beloond wordt naar je vaardigheden en er zijn veel doorgroeimogelijkheden waarbij er verdiepend wordt geleerd in de verschillende takken binnen IT.

Doorgroeimogelijkheden

Net zoals bij veel andere afdelingen zijn hier ook leidinggevende functies en mogelijkheden om meer te leren. Je kan je specialiseren in bepaalde branches en zo mensen met ingewikkeldere vragen te woord staan.

Iets voor jou?

Klinkt dit als muziek in de oren en zie je jezelf al klanten en collega’s uit de brand helpen dat is dit zeker iets voor jou. Er zijn vele vacatures waar je op kunt reageren en traineeships om je klaar te stomen zodat je met alle kennis van start kan gaan.

Servicedesk medewerker Amsterdam
Servicedesk medewerker Utrecht
Servicedesk medewerker Zwolle
Servicedesk medewerker Rotterdam
Servicedesk Medewerker traineeship